tirsdag 23. juni 2015

01.50

Jeg la meg litt etter 22, bare. Jeg la meg, skulle sove, skal på jobb i morgen klokken 9.
Men himmelen brast i gråt, og lyn sendte flimmer av hvitt lys gjennom rommet mitt. Jeg ville sette sykkelen min inn i garasjen, beskytte den, men jeg orket ikke.

Jeg la meg igjen, med tassen ved siden av meg i sengen. Fikk ikke sove. Lå lenge, til klokken ble 00.50. Da så jeg opp, på hyllen med bøker jeg har lest, ikke har lest ferdig eller aldri begynt på. Jeg så Evig Søndag. Av Linnéa Myhre. Den boken begynte jeg på for godt over to år siden om jeg ikke husker feil. Jeg hadde ikke så mye igjen. Husker at jeg ikke likte den da jeg begynte å lese den. Den ga meg ideer. Den gjorde meg lei meg. Jeg leste den ferdig på 40 minutter vil jeg tro. I sommer skal jeg lese, har jeg bestemt meg for. Jeg skal jobbe, som begrenser mulighetene. Jeg skal bo alene en stund også. Da skal jeg lese.

Etter å ha lest ferdig den korte boken gikk jeg opp på kjøkkenet. Jeg lukket døren til soveromsgangen, fant koppen min og fylte den med mandelmelk fra kjøleskapet. Jeg drikker ikke mandelmelk fordi jeg er veganer eller noe. Jeg bare tåler ikke laktose, og mandelmelk er bedre enn soya- og havremelken. Jeg satte koppen i mikrobølgeovnen, sank sammen på gulvet med ryggen lent mot kjøkkenbenken og smilte til tassen som kom bortover mot meg. Den bittelille kroppen strakk på seg, og jeg stanset mikrobølgeovnen, tok hunden under armen og koppen i den andre hånden.

Jeg har ikke skrevet noe på lenge. Eller, jeg skriver hver dag. Bare ikke her.
Jeg følte at jeg kunne prøve det nå, kanskje. Jeg skal på jobb om 7 timer. Skal egentlig stå opp om 5. Dusje. Hadde egentlig planer om å trene. Men det får jeg ta etter jobb. Jeg jobber 6 timer i morgen. Minn meg på å pakke mye lunsj.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

:) :) :) :) :)